Tips om weer goed in je vel te zitten

We hebben allemaal wel eens periodes waarin we ons mentaal niet zo goed voelen. Dat is niet iets om je voor te schamen; het is juist goed als we er vaker over praten. Het kan komen door kleine dingen of door ingrijpende gebeurtenissen die (recentelijk) hebben plaatsgevonden. Als je er heel veel last van hebt, is het slim om een afspraak met de huisarts te maken. Wanneer het een dipje is, kun je een aantal dingen overwegen om je weer beter te voelen. In dit blog geef ik een aantal opties.
 

Als je niet blij bent met je uiterlijk

Natuurlijk is het zo dat je jezelf moet kunnen accepteren zoals je bent, maar als jij je door je uiterlijk dagelijks ongelukkig voelt, vind ik dat je daar best wat aan mag veranderen. Dit kunnen kleine dingen zijn. Bij het ouder worden hoort nu eenmaal dat ons uiterlijk verandert. Misschien ben je niet meer blij met je gewicht en zou je liever een aantal kilo minder wegen. Probeer wat vaker de sportschool in te gaan en laat de alcohol af en toe staan. Bij mannen komt het vaak voor dat hun haar dunner wordt en/of uitvalt. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar veel mannen voelen zich hier toch onzeker over. Waarom zou je jezelf dan pesten en er niet iets aan laten doen? Een haartransplantatie is hiervoor een goede optie.
 

Begin aan een nieuwe hobby

Vanwege corona zijn veel van onze activiteiten weggevallen. Zelf heb ik gemerkt dat ik me mentaal slechter voel wanneer ik me verveel en niets te doen heb. Kun je jouw gebruikelijke hobby’s niet meer uitvoeren? Ga dan op zoek naar iets nieuws om je mee bezig te houden. Onthoud daarbij dat je er niet meteen goed in hoeft te zijn, maar dat het als ontspanning moet dienen. Neem bijvoorbeeld een aantal gitaarlessen, koop een racefiets of probeer een nieuwe game uit.
 

Beweeg meer en vaker

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je hersenen. Zo meldt het GGZ dat regelmatige lichaamsbeweging een slechte psychische gezondheid kan verminderen. Dit is te verklaren doordat je door te sporten meer zelfvertrouwen kunt krijgen, maar ook doordat na zo’n dertig minuten inspanning het gelukshormoon endorfine vrijkomt. Ook verbetert bewegen je hersenfuncties. Allemaal positieve effecten, dus aarzel vooral niet om het zelf uit te proberen. Wat heb je te verliezen?

Hopelijk kunnen deze tips jou helpen en ben je binnen no time weer de oude.

 

Geef een reactie